#Thailand2014

Nu tänkte jag berätta lite om de två veckorna i Thailand. Minns inte direkt vilken dag vi gjorde vad eller så, men tar det "viktigaste"! Vi hade pratat om vad vi ville göra på resan, bara ta det lugnt eller göra utflykter etc, och vi kom överrens om att den här resan skulle vi ta det rätt lugnt, ligga vid poolen och ta massage. Tidigare har vi ridit elefant, åkt båt till olika öar och stränder, snorklat, besökt templen etc så det kändes bra med en lugn resa. 
Planet lyfte från Arlanda ca klockan 14 på lördagen den 28 september. Resan tog runt 10 timmar (vilket jag sov ca 0 av) och man kunde spela spel samt titta på film. Jag hann med en del filmer under resan, kollade bl.a. på filmen Oculus som var en horror, men tyckte inte den var så läskig. 
Vi landade i Bangkok tidigt på morgonen och fick sedan vänta till ca klockan 08 då nästa plan skulle ta oss till Phuket. Det var jobbigt att vänta kan jag säga, var helt slut efter att inte ha sovit någonting på planet men kunde inte hitta någon ro att sova. Så tiden sniglade sig fram, men det var fint att se soluppgången genom de stora fönstrena i gaten. Mellan Bangkok och Phuket tog det ca 1h, värt, och sen ca en 40min bussresa till hotellet. När vi kom till rätta på hotellet har jag för mig att vi la oss vid poolen eller åt i resturangen.. Hela den dagen var som en dimma efter att ha varit vaken mer än 24h och jag minns knappt någonting mer än att jag sov en hel del... Så den första dagen hände det inte så mycket.. Vad jag minns haha. 
 
Hotellet hade som sagt 8st pooler och det var jättenära till havet så vi varvade mellan att ligga vid poolen och vara vid havet. Dock var det rätt blåsigt vilket resulterade i stora vågor så vi badade inte speciellt många gånger i havet, 4-5 ggr kanske. Sen hade de inga solstolar eftersom det inte var säsong, så man fick ligga på handduken. Ibland gick vågorna ändå upp på vägen och en gång in i en bar vi satt i. Haha, det var ganska mäktigt. 
 
Det började regna runt den 4-5 dagen, så en av de dagarna passade mamma, pappa, Adam och jag på att åka till shoppingcentret Jungceylon som ligger i Patong. Där köpte jag  bl.a. ett par vita Converse som kostade ca 300kr.
Vi åkte tillbaka till det köpcentret den sista dagen när vi skulle besöka en vän i Kata, som ligger en bit därifrån och där vi var för 2år sedan. Då köpte jag en väska jag kollat på och även en tygväska med palmer på! Det roliga var att den dagen var det supervarmt och vi var ganska stressade eftersom taxin väntade på oss, och så hittade vi inte dit vi ville. Det köpcentret var mycket, mycket större än vi trodde första gången. Vi lyckades gå runt i cirklar och frågade tillslut en taxichaufför var vi skulle! Där passade vi även på att äta glass på ett ställe som hette Swensen´s där jag åt en glass med majs som topping! (det var gott)

En annan dag åkte vi till en marknad som låg i Phuket. Det ösregnade även den dagen så vi blev rätt blöta och det blev till och med strömavbrott även på hotellet. Den marknaden var ganska stor och det fanns en hel del man kunde köpa. Vi gick på delen med mat och testade bland annat friterad potatis på en pinne med saltsmak och en kryddigare. Annat man kunde köpa där var småkryp, sushi, korv, kött osv. En massa mat fanns, annat såg godare ut än det andra haha. Det är så intressant att se all mat, ingenting som här hemma. Det var nästan det bästa på marknaderna, maten. 
 
Vi blev även "tipsade" av en taxichufför att det fanns ett ännu större shoppingcenter än Jungceylon, Central Festival i Phuket. Så en dag åkte vi dit, och det var större. Vi gick inte i hela för det hade tagit heeela dagen. Men där fanns butiker som bl.a. H&M, Zara, lacoste etc. Det var alltså mer märkesbutiker än på Jungceylon. De hade även en "first-class cinema" med stora stolar och där man kunde bli serverad champagne med popcorn. Intressant haha ;) Vi åt även på Mc Donalds där och de hade paj med annanas, vilket vi testade (supergod!) 
 
Sen har vi ätit en massa god mat, både i resturangen på hotellet och små runt i Kamala. Man ska verkligen inte vara rädd när man testar nya resturanger, även om utsidan kanske inte ser så inbjudande ut så är oftast maten riktigt god! Vi åt en kväll på en resturang som låg på vägen till vårt hotell. Det låg bredvid en liten å som gick under vägen och såg inte direkt ut som resturangerna här hemma om man säger så. Men vi hoppade in, beställde och slukade i oss maten. Det var så gott! Jag beställde en soppa, Tom Kai som är en kycklingsoppa. Det är citrongräs i så den har en väldigt syrlig smak, vilket jag gillar!
Det godaste i resturangen på hotellet var nästan en pizza som hette La Tasca Pizza och på den var det mozzarella, vitlök, kyckling, fetaost och spenat! 
 
En kväll gick vi till en bar på stranden som hette Bob´s bar and restaurant där vi drack lite drinkar och spelade spel. Överallt på väggarna stod det namn, platser och allt möjligt som folk fått skriva. Vi spelade ett "kloss-spel" och fick skriva på dem, där det fick plats.
 
Annars har vi mest legat vid poolen, tagit massage x antal gånger, gått promenader och bara haft det gott. Det var riktigt skönt att bara få slappna av och ta hand om sig själv efter att ha jobbat hela sommaren. Thailand är verkligen helt underbart, går inte att beskriva. Jag längtar tills vi åker tillbaka, hoppas det inte dröjer allt för länge! 
Banglaroad 
 
Planet till Bangkok gick klockan 19:00 på kvällen, så vi fick ha kvar ett av våra hotellrum till klockan 16:00. Vi badade i poolen, solade, tog massage, åt och sedan åkte vi. I Bangkok fick vi vänta igen, i ca 5h då nästa flyg till Sverige gick 01:10 på natten. Jag var redan jättetrött när vi kom till Bangkok och slocknade nästan direkt när jag kommit på planet. Var inte alls mycket folk med heller, så vi hade ett extra säte att ha fötterna på. När jag vaknade sen var det ca 1h 45 min kvar tills vi skulle landa. Då kollade jag på Bad neighbours med Zac Efron. 
 
 Tror jag gör ett till inlägg med bilder på det jag köpt, blev rätt mycket det här! 
 

Kommentarer


---Kommentera inlägget;

(visas bara för mig)