Varför jag blev vegetarian.

Nu har jag varit vegetarian i snart tre månader (den 18:e) och det är ett av de bästa beslut jag någonsin tagit. Jag ska vara ärlig och säga att jag i början inte berättade för folk att jag blivit vegetarian, helt enkelt pågrund av att jag inte trodde att jag skulle klara det... Jag gjorde det liksom "på prov" för att se hur det skulle gå, om jag skulle få absinens som jag faktiskt kunde få innan om jag inte ätit kött på ett tag. När jag tänker på det nu får jag lite ångest och mår dåligt över det. Men som jag sa tidigare, det var ett av mina bästa beslut som jag står fast vid till 100%. Nu funderar jag till och med på att avstå från både mjölkprodukter och ägg dessutom, bli vegan helt enkelt. 

Innan ni läser vill jag bara att ni ska veta att jag INTE skriver det här för att tvinga någon att bli vegetarian eller för att jag hatar folk som äter kött. Jag vill helt enkelt bara berätta om hur det var för mig och att det kanske får någon att överväga att bli vegetarian! Tack på förhand. 
 
Om jag ska berätta lite om min "bakgrund" som köttätare eller vad man ska säga så kan jag börja med o säga att jag har växt upp i en familj som ätit väldigt mycket kött. Min morfar och mormor bor på en gård och har haft både nötkreatur, gris, kalkoner och hönor bland annat så vi har fått vårt kött därifrån. Det känns iallafall bra att veta var köttet kommit ifrån och att de levt ett bra liv. De har inte varit instängda i trånga utrymmen utan att kunna röra på sig eller haft det dåligt på andra sätt. De här djuren har fått gå utomhus på stora ängar, ätit grönt gräs och känt solen. Det är väl lite pågrund av det som jag alltid varit skeptisk till kött man köper i butik, speciellt det som inte kommer från Sverige. 
Min syster har varit vegetarian i ett par år nu och när vi pratat om ämnet har jag bara på en gång sagt att "jag kommer aldrig klara mig utan kött, jag älskar det för mycket!". Jag var även en av dem som tänkte att vegetarianer bara lever på gurka och gräs typ, inte en tanke på quorn eller soya-produkter. Tänk så dum man kan vara bara för man inte är påläst och ganska fördomsfull. 

Eftersom jag hade den inställningen till vegetarianer och tanken på att avstå från kött helt trodde jag aldrig att jag skulle bli vegetarian. Jag har alltid haft svårt att döda djur, kan knappt sätta mask på en krok, kollar bort och blir ofta ledsen och berörd när ett djur far illa. Men, det var ju inte jag som dödade djuren jag skulle äta? Jag såg ju bara kotletter eller färs, inte något med ögon, hjärta, hjärna med känslor precis som jag. Vilket jag inte tror jag är ensam om, "det är ju inte jag som dödar djuret, jag ska ju bara äta det?". Ja, men det djuret har dödats för att du ska äta det. 
 
Det gick väldigt fort när jag bestämde mig för att testa bli vegetarian. Jag låg hemma en söndagseftermiddag och scrollade på Netflix efter något att titta på, klickade in mig på dokumentärer och såg Cowspiracy. Efter 13 minuter låg jag i sängen, rödgråten, med ångest och bara kände "nej, nu räcker det". Där och då blev jag vegetarian. På 13 minuter hade jag gått från att älska kött till att avsky tanken på det. 
Jag skrev till min syster på messenger och berättade att jag helt hundra tänkte på det, hon svarade kör bara. Samma dag gick vi en promenad och pratade väldigt mycket om det, vad för alternativ det fanns, hon berättade om hur det var för henne och var väldigt positiv till min inställning. Men det som nästan kändes bäst var nog att hon sa "du kan ju testa, funkar det inte så gör det inte det. Då har du ändå gett det ett försök!". Det fick mig att tro lite mer på mig själv i det beslutet, liksom klart jag skulle klara det! 
 
Så nu har det alltså gått tre månader redan och jag har inga som helst tankar på att gå tillbaka till att äta kött. Jag känner mig mycket fräschare i kroppen, lättare och framförallt hälsosammare. Jag är stolt över att jag inte är med och bidrar till den enorma miljöförstöring köttindustrin faktiskt innebär men också för att inget djur behöver lida och dö för att jag ska få mat på tallriken. Jag känner att jag gör något bra, för alla. 

Quorn är bland det godaste som finns och jag saknar inte alls kött, inte för fem öre. Jag har ingen "abstinens" och känner inget sug efter kött. Jag har varit med folk som ätit kebabpizza, salami, julskinka osv utan att tvivla på mitt beslut. Det är så roligt att experimentera i köket med vegetarisk mat och jag har lagat mycket gott ur en vegetarisk kokbok jag fick i julklapp. 
 
Där har ni väl en sammanfattning om varför och hur jag blev vegetarian, jag hoppas att någon orkar läsa inlägget och tar in det jag skriver. Om det skulle vara någon som har frågor så är det bara att fråga på, jag ska svara så gott jag kan! Och som jag sa tidigare vill jag inte tvinga någon till att bli vegetarian, utan mer att folk ska börja tänka och inse vad köttindustrin faktiskt innebär och hur den påverkar vår planet.
Vill man se Cowspiracy finns den på Netflix och säkert någon annanstans med. Tror SVT funderade på o visa den? Jag tycker iallafall att alla ska se den, oavsett om man funderar på att bli vegetarian eller inte. 
En annan bra kortfilm att se är Djurfabriken som finns på Youtube. DOCK vill jag varna känsliga tittare först! Den visar klipp på hur det ser ut på svenska gårdar, slakterier och väldigt hemska bilder. Jag klarade inte av att titta klart på den, jag fick panikångestattacker och hyperventilerade. MEN samtidigt är den väldigt viktig att se. Jag länkar den HÄR om man vill se den. 

Tack för mig! 
 
loveanimal, animal, and vegan-bild
 
 
 
 

Kommentarer


---Kommentera inlägget;

(visas bara för mig)